1. Fałszywe wiadomości zazwyczaj zawierają liczne błędy ortograficzne, gramatyczne i językowe, tytuł oraz treść napisane są tzw. “łamaną polszczyzną”, tłumaczone przy pomocy translatora.
2. Należy sprawdzić faktycznego adresata wiadomości poprzez najechanie kursorem myszy na nazwę nadawcy (pole “od”). Można dodatkowo dokonać analizy tzw. nagłówka wiadomości.
3. Powinno się sprawdzić, czy nasz adres email znajduje się w polach “do” lub “kopia”, często w podejrzanych sytuacjach jest widoczna fraza “undisclosed recipients”/”nieznani nadawcy”.
4. Zawarte w treści korespondencji odnośniki często kierują do fałszywych stron. Dopiero po najechaniu kursorem myszy na link należy sprawdzić, gdzie dokładnie prowadzi hiperłącze. Nigdy nie należy klikać w nieznajome odnośniki.
5. Nie powinno się otwierać załączników przesłanych od nieznanych nam osób, zwłaszcza z rozszerzeniami rar, jar, zip, exe, com, bat.
6. Fałszywe wiadomości bardzo często wzywają do natychmiastowego wykonania jakiejś akcji, treści zawierają spory ładunek emocjonalny wzbudzający niepokój. Nadawca bardzo często straszy odbiorcę konsekwencjami.
7. Do najpopularniejszych wzorców fałszywych wiadomości należą: faktura, wygrana pieniężna, nagroda, informacja z banku lub działu IT, wezwanie do zapłaty, przesyłka kurierska.
8. W wysyłanych przez Gdański Uniwersytet Medyczny ostrzeżeniach/powiadomieniach nigdy nie prosimy o weryfikację/uaktualnienie loginu ani hasła do systemów internetowych.
9. Pojemność konta pocztowego w GUMed jest nieograniczona, nigdy nie wysyłamy informacji o przekroczeniu limitu dostępnego miejsca.
10. Zawsze najpierw należy dokładnie przeczytać otrzymaną wiadomość, dopiero potem można klikać, nie odwrotnie.